Inhoudsopgave
Dynamische content in e-mailmarketing
Laten we kijken hoe dit bij diverse e-mailtools in zijn werk gaat.
Spotler
Bij Spotler Mail+ (voorheen Mailplus) maak je content wel of niet zichtbaar op basis van Interesses (databaseveld) of dynamische lijsten. Interesses kan je als profielveld instellen (multi-select veld) en dynamische lijsten maak je aan bij Lijsten, waarbij je alle mogelijke selecties kunt toepassen en de mogelijkheden voor je dynamische blokken dus ook eindeloos zijn.
Je ziet in de screenshot hierboven dat het blok dynamisch is (‘Optioneel’) doordat er onder ‘Vrije opmaak’ boven het artikel staat aan welke eisen het blok moet voldoen om weergegeven te worden.
Mailchimp
Afhankelijk van het Mailchimp abonnement is het mogelijk om dynamische inhoud aan jouw mailings toe te voegen.
Kies rechtsboven per blok voor ‘Stel dynamische inhoud in’.
Vervolgens kies je de gewenste eigenschap uit jouw vooraf gedefinieerde groepen (Groepen) met eigenschappen.
Met Mailchimp is het noodzakelijk om groepen (Groups) aan te maken in je lijsten/doelgroepen als je een niet-standaard veld wilt gebruiken. Met de groep geef je jouw doelgroep het kenmerk dat je gebruikt in de mailing.
Clang
Hierboven zie je dat je de selectie in de blokken kunt maken en deze niet vooraf hoeft in te stellen in je database/doelgroepen. Clang is dan ook zeer vooruitstrevend qua dynamische inhoud.
Copernica
In Copernica is het mogelijk om alle databasevelden als basis te gebruiken voor de dynamische blokken in je mailings. In tegenstelling tot de andere tools is Copernica veel technischer en werk je met programmeertaal om content wel of niet te tonen. Het voordeel hiervan is dat je tekst, zinnen en zelfs woorden in content dynamisch kunt maken en wel of niet kunt tonen op basis van voorwaarden, zoals:
Advies nodig over het opzetten van jouw campagnes?
Ik heb ruime ervaring met bovenstaande e-mailtools en kan je helpen campagnes met dynamische inhoud conceptueel te bedenken en in te richten. Neem contact op voor de mogelijkheden.