Inhoudsopgave
E-mailmarketing: acht tips & tricks voor je e-mailcampagnes
Omdat e-mailmarketing een lange geschiedenis heeft, is het bij veel organisaties een ondergeschoven kindje. “We hebben het altijd zo gedaan” hoor ik vaak. Vanwege de drukte wordt er niet naar de resultaten van de mails gekeken. Terwijl enkele slimme trucjes ervoor zorgen dat je nog beter zichtbaar wordt bij je ontvangers.
Testen, maar wel met hypothese
- Koppel je CRM-systeem met je e-mailmarketingsysteem en verrijk de ontvangers met informatie uit je klantsysteem.
- Vraag informatie bij het aanmeldformulier op je website. Let op: vraag hier alleen de belangrijkste informatie op. Een te lang formulier werkt drempelverhogend.
- Vraag extra informatie bij de bevestigingsmail. Na aanmelden ontvangt men een mail met de bevestiging. Plaats hier een linkje in waarin ontvangers hun profiel kunnen aanvullen. Laat duidelijk weten dat het zorgt voor betere en meer relevante nieuwsbrieven voor de ontvanger en geef ook een concreet voorbeeld hiervan.
- Vraag om meer gegevens in een reguliere nieuwsbrief. Zet zo nu en dan een artikel in de nieuwsbrief waarbij je uitlegt waarom je meer gegevens van de ontvanger wilt hebben. Leg uit dat het doorgeven van een postcode ervoor kan zorgen dat evenementen bij hem/haar in de buurt eerder in de mailbox verschijnen. Of dat je die korting echt krijgt op je verjaardag.
- Maak een campagnemail die specifiek is gemaakt voor het vragen om meer gegevens. Je kunt hierin het belang uitleggen voor de ontvanger. Of je maakt het speels door gamification toe te passen: “je profiel is 80% compleet” geeft een psychologisch duwtje in de rug om de laatste gegevens in te vullen. Je kunt dit ook instellen als campagnemail (marketing automation) die bijvoorbeeld 1 en/of 6 maand na aanmelding in de mailbox verschijnt.
- Maak een poll of enquête. Mensen zijn gevoelig voor polls. En vooral hoe hun antwoord scoort ten opzichte van anderen. Korte enquêtes hebben ook dit effect. Zorg er dus voor dat het mes aan twee kanten snijdt: de ontvanger kan zijn kennis testen, zijn mening geven of het antwoord op een vraag krijgen. Jij krijgt de beschikking over het antwoord, waarmee je natuurlijk wel iets zou moeten kunnen in je nieuwsbrieven. Voorbeeld: wat voor type vakantievierder ben jij? Door de uitslag te laten zien, weet de ontvanger of hij uniek is of juist een kuddedier. Jij kunt het vervolgens gebruiken om je content op deze groepen af te stemmen.
- Gebruik klikverrijking. De meeste (goede) e-mailmarketingtools hebben de mogelijkheid om verrijking toe te passen aan de hand van link clicks. Klikt iemand op een uitgaande link, dan wordt in de database een veldje aangevinkt. Stel dat je schoenen voor kinderen, dames en heren verkoopt, dan kan je deze ‘interesses’ laten vullen door het klikgedrag van de ontvangers. Klikt iemand minimaal 3 keer (in meerdere nieuwsbrieven) op kinderkleding? Dan valt deze persoon in het hokje ‘geïnteresseerd in kinderkleding’.
Wees goed zichtbaar op diverse clients en op mobiel
Veel e-mailmarketingtools hebben ingebouwde checks op devices en clients (zoals Outlook, Gmail, Hotmail, etc.). Daarnaast zijn er nog tools zoals E-mail on Acid en Litmus die je nieuwsbrief checken voor alle mogelijke situaties van je ontvangers.
Bedenk e-mailmarketing flows (marketing automation) en zet ze op
Een e-mailflow kan eenvoudig zijn; denk aan de verjaardagsmail die je tegenwoordig van elke organisatie ontvangt. Het kan ook complexer zijn. Vanuit mijn werk heb ik bijgedragen aan een campagne voor een organisatie in baby- en kinderartikelen. Op basis van juiste, beschikbare data (uitgerekende datum, geboortedatum, geslacht kind) die de ontvanger ingevuld heeft, werd er elke 3 maanden een nieuwsbrief verzonden met tips over het kind op basis van de leeftijd op dat moment. En natuurlijk is er in elke fase een ander product nodig (buggy, kinderwagen, stoeltje, et cetera). De campagne start op basis van de geboortedatum van het kind. Zeer relevant en verrassend voor de ontvanger.
Het bedenken van zo’n campagne vergt even tijd, maar daarna staat de flow voor lange tijd goed. Het is enkel van belang om periodiek de content te reviewen en er voor te zorgen dat producten actueel en verkrijgbaar zijn, indien nodig.
Frequentie is niet heilig
Maak relevante nieuwsbrieven of artikelen door segmentatie
Zorg voor een goede aflevering van je e-mails
- Mail naar klanten of gemachtigden. Je mag alleen je klantenbestand mailen én degenen die daar toestemming voor hebben gegeven, bijvoorbeeld door zich aan te melden voor je nieuwsbrief. Voeg niet lukraak e-mailadressen toe, want de kans is dan zeer groot dat ontvangers vaak op ‘Als spam markeren’ klikken. En dan kom je snel op de gevreesde blacklists.
- Zorg voor SPF-records. Door een SPF-record in te stellen voor je mailadressen, laat je zien welke servers gemachtigd zijn om mails te versturen namens een domeinnaam.
- Stel DMARC, DKIM en Sender ID in. Dit zijn enkele technische zaken die je doorvoert (of laat doorvoeren) om de aflevering van je mails te verbeteren. Clients checken deze technische specificaties om de afzender van een mail te identificeren (DKIM), voor een extra bevestiging om te laten zien dat je met veiligheid bezig bent (DMARC) en als extra slot op de deur voor je SPF-records (Sender ID). Er zijn diverse websites die je kunnen helpen met testen of deze technieken momenteel worden gebruikt en wat je moet doen om dit in te stellen.
Gebruik een professionele tool
Ga aan de slag!
Bovenstaande tips en tricks zijn belangrijke zaken om goed op orde te hebben. Maar er is altijd meer te doen. Zorg er voor dat je je kundig laat adviseren. Ik kan je hier bij helpen. Ik heb diverse klanten geholpen met E-mailmarketing strategieën, campagnes, testen, mails opmaken en marketing automation toepassen.
Dus: zijn bovenstaande tips nog niet voldoende voor je en wil je meer? Of heb je hulp nodig bij het op de rit zetten of houden van je E-mailmarketing? Laat het dan aan me weten door het contactformulier of bel me!