Inhoudsopgave
Google Ads biedstrategieën: de juiste aanpak kiezen
Bijna elke organisatie gebruikt Google Ads, voorheen Google Adwords, om geïnteresseerden naar een website of webshop te sturen. Voor veel van mijn klanten beheer ik de Google Ads campagnes of geef ik ondersteuning. Ik zie dat er veel verschil zit tussen organisaties, en dat Google Ads op verschillende manieren ingezet dient te worden, afhankelijk van de bedrijfsdoelstellingen of websitedoelstellingen.
Pull
Google Ads is een pull-kanaal. Personen die naar iets op zoek zijn, zien je advertentie en het is aan jou om ze binnen te hengelen (naar de website te sturen). Het verschil met push-kanalen is dat je de houding van een ontvanger van je boodschap moet zien te veranderen. Iemand die zit te scrollen op Facebook of nieuws leest op NU.nl is primair namelijk niet op zoek naar je product, dienst of website. Bij Google Ads is dat anders.
Drie hoofddoelstellingen
- Branding
- Interesse
- Conversies
Branding
Interesse
Conversies
Google heeft diverse zogenaamde biedstrategieën bedacht om je binnen Google Ads een handje te helpen. Een biedstrategie is gericht op het zo effectief en efficiënt mogelijk richten van je biedingen binnen je beschikbare budget. En deze strategieën kan je indelen op basis van bovenstaande drie hoofddoelstellingen van je organisatie.
Drie categorieën biedstrategieën
Okee, to the point. Op basis van de hierboven genoemde doelstellingen, kan je gebruik maken van het slimme algoritme van Google.
Branding: biedstrategieën
- Doelvertoningspercentage. Hierbij zorgt Google er automatisch voor dat je budget zo effectief mogelijk besteed voor het doel dat je wilt. Je wilt bijvoorbeeld (1) zo vaak mogelijk bovenaan de pagina staan, op de eerste positie, waardoor je concurrenten altijd onder je staan. Maar je kunt ook (2) altijd bij de bovenste zoekresultaten willen staan, los van of het de eerste positie betreft. Je komt dan vaker in de zoekresultaten dan bij de ‘bovenaan de zoekpagina’. Heb je nog minder eisen, maar (3) wil je wel altijd tussen de resultaten staan, dus boven óf onder de organische zoekresultaten, dan is dat ook mogelijk. Je kunt hierbij aangeven hoe vaak je wilt dat één van deze drie opties geldt, als iemand je zoekterm intikt.
Interesse: biedstrategieën
- Klikken maximaliseren. Zoveel mogelijk klikken op je advertenties, binnen het budget dat je instelt. Dit is een automatische biedstrategie. Google bepaalt je zoekwoordbod. Je kunt zelf wel aangeven wat het maximum zoekwoordbod moet zijn, zodat Google daar niet overheen gaat bieden. Toch nog enige vorm van controle dus.
- Handmatige CPC. De meest gebruikte strategie voor degenen die zelf controle willen houden, maar wel als doel hebben zoveel mogelijk bezoek naar de website te genereren. Dit is géén automatische biedstrategie, je zult dus zelf dagelijks of wekelijks de biedingen moeten beheren en aanpassen.
Conversies: biedstrategieën
Als je geen monetaire waarde aan je doelen op je website hebt hangen, zoals bij een webshop, dan heb je twee mogelijke biedstrategieën:
- Doel-CPA. CPA staat voor Cost-per-Action. Hierbij stel je een maximumbedrag in wat je per actie wilt betalen. Stel dat een ingevuld formulier op je website je maximaal € 10,- waard is, dan is dat met deze biedstrategie in te vullen. Google zorgt er dan voor dat de gemiddelde kosten per conversie onder dit bedrag blijven.
- Aantal conversies maximaliseren. Dit zegt het eigenlijk al: binnen je budget gaat Google het aantal conversies maximaliseren, door biedingen aan te passen aan de zoekers. Google weet op basis van (historische) data wie het meest geneigd zijn om te converteren en past het bod zodoende aan per zoekopdracht of zoeker.
- Conversiewaarde maximaliseren. Deze strategie is gericht op het maximaliseren van de waarde van de conversies. In tegenstelling tot ‘Aantal conversies maximaliseren’ kijkt Google hier niet naar de aantallen conversies, maar naar de waarde die ze vertegenwoordigen.
- Doel-ROAS. ROAS staat voor ‘Return on Ad Spend’. Dit is een getal, meestal een percentage, die aangeeft hoeveel je verdient ten opzichte van je uitgaven. Een ROAS van 400% betekent dat je voor elke 1 euro, er 4 voor terug krijgt. Een winst van 3 euro dus. Je ROAS moet altijd hoger zijn dan 100%. Bij deze biedstrategie gaat Google je budget zo optimaal mogelijk besteden om tot een ROAS te komen die je instelt.
Kies meerdere doelen
Advies nodig?
Vind je bovenstaande best interessant, maar heb je moeite om het toe te passen? Of laat je het liever helemaal aan iemand anders over? Schroom dan niet om contact op te nemen!