Met de e-mailmarketingtool Mailchimp is veel mogelijk. Afhankelijk van welke prijsstructuur je hebt gekozen, heb je meer of minder mogelijkheden. Er zijn nogal wat termen en opties, vooral rondom doelgroepbeheer, die niet altijd even duidelijk zijn. Vandaar hier een overzicht.

Laatste update: augustus 2020

Audiences

Dit is de basis van je doelgroepbeheer. Je kunt 1 audience hebben, een master-audience, waar al je contacten in staan. Deze kan je vervolgens op basis van voorwaarden segmenteren om verschillende nieuwsbrieven te sturen. Het voordeel van één master-audience, is dat je alles op één plek kunt beheren. Als iemand zich afmeldt, wordt deze persoon ook voor alle mailingen automatisch afgemeld.

Je kunt ook meerdere audiences hebben. Dit is vooral handig als je meerdere labels, vestigingen of bedrijfsonderdelen hebt waarin de overlap zeer klein of nihil. Als men zich dan afmeldt voor een audience, blijft dat contact actief in de andere audience(s).

Profielvelden

Elk contact heeft profielvelden, zoals naam, achternaam, geslacht, adres, woonplaats, telefoonnummer en e-mailadres. Deze kenmerken kunnen worden gebruikt voor personalisatie in e-mails (Beste {voornaam},) en ook als input voor dynamische blokken in e-mails.

E-commerce data

Als je een webwinkel hebt, is het mogelijk om een koppeling te maken met Mailchimp om aankoopdata, productdata en meer, mee te schieten naar de contacten. Op deze manier worden contact verrijkt met data over hun aankoopgeschiedenis. Dit kan input zijn voor specifieke mails over bepaalde merken of aanbiedingen.

Tags

Je kunt een veelvoud aan extra kenmerken toevoegen aan je contacten. Tags zijn een soort labels die je aan je contacten vast hangt. Een contact kan oneindig veel tags hebben. Denk bijvoorbeeld aan ‘beursstand’, ‘offerte’, ‘welkomstmail_geopend’ of ‘personeel’. Deze tags zijn vooral handig als je één audience hebt, en e-mails naar verschillende groepen personen wilt sturen.

Groepen (Groups)

De benaming ‘Groepen’ is enigszins verwarrend. Het gaat hier om een interesse of eigenschap van de doelgroep die kan veranderen. Je kunt deze ook gebruiken om personen in je doelgroep zelf te laten kiezen waar ze interesse in hebben. Dit zien ze dan terug in hun ‘Wijzig gegevens’-scherm. Als je groepen zijn gevuld, kan je deze ook gebruiken voor dynamische contentblokken, de blokken die je wel of niet laat zien, afhankelijk van de voorwaarde die gesteld is. Als iemand in Groep A valt, krijgt deze blok 1 te zien, maar als die niet in Groep B valt, wordt blok 2 niet aan deze persoon getoond.

 

Scroll to Top