Inhoudsopgave

Online marketing & communicatie: roep eens BOO!

Vaak zie je door de bomen het bos niet meer. Zoveel manieren om je klanten, prospects, leden of bezoekers te bereiken. Maar waar te beginnen? Een campagne op Facebook, zoekopdrachten afvangen via Google Ads, visuele content delen op Pinterest of E-mailmarketing op touw zetten?
Zoveel opties, zo weinig tijd.
Heb je als organisatie keuzes gemaakt, dan is er het heikel punt van kennis. Op zo’n moment kom ik in the picture. Met de vraag om het op te tuigen én, niet onbelangrijk, succesvol te maken.
Natuurlijk ga ik graag direct aan de slag. Maar wat er vaak mist, is de basis op orde (BOO).
  • Is de website goed bereikbaar? Veilig voor bezoekers (https)? Leesbaar op mobiele apparaten?
  • Worden bezoekers en bezoeken gemeten?
  • Staan er doelen ingesteld? Hoe is het succes te meten?

Zaaien en oogsten

In het verleden had ik een klant die de marketingactiviteiten indeelde in drie fasen: zaaien, oogsten en cultiveren. Een mooie analogie en goed tastbaar te maken. Maar daar ontbrak echter een goede basis. Om de analogie volledig te maken: omploegen. Want zonder goede grond, heeft zaaien geen nut en kan je al helemaal niet oogsten.
Mijn werk begint daarom altijd met doorvragen of de basis goed staat (ik roep gewoon even BOO!). De website is daarbij vaak het belangrijkste element. Ik help bedrijven onder andere met Google Analytics implementaties en optimalisaties, het bepalen en instellen van doelen en het juist meten en koppelen met marketing- en communicatiekanalen.

Doe mij maar warm!

Heb je liever koude of warme soep? En liever koude of warme prospects voor je bedrijf? Hoe warmer de doelgroep, hoe meer ze geneigd zijn om je product te kopen of je dienst af te nemen. En die doelgroep verstopt zich echt niet:
  • Bezoekers van je website
  • Fans van je Facebook-pagina
  • Aanmelders op je nieuwsbrief
  • etcetera…
Online marketing doe je pas echt goed, als je weet wie je wel en wie je niet moet bereiken. Het uitsluiten van kopers (bv. voor e-commerce shops) of ingevulde leadformulieren (bv. B2B) in je marketinguitingen, behoort ook tot de BOO. Want alleen zo kan je bezoekers van je website opnieuw benaderen (retargeting) zonder degenen te bestoken die nét iets van je gekocht hebben. We weten allemaal hoe irritant dat kan zijn.

Pixels en cookies

Tot zover begrijpen de meeste organisaties wel wat de ‘basis op orde’ omvat en roepen ze samen met mij BOO! Maar hoe werkt het technisch?
Ik heb een hele sterke voorkeur om niet te veel met websitebeheerders te werken. Niet omdat ik ze niet aardig vind (er zitten hele toffe peren tussen!), maar omdat ik vaak sneller wil en het liever zelf doe.
Om bezoekers op je website te ‘vangen’, zodat je ze later beter kunt bereiken op andere kanalen, is er een stukje code nodig, die zorgt voor cookies bij bezoekers. Daar zijn ze al:
Scroll to Top