Inhoudsopgave
Waarom switch Facebook van een third-party naar een first-party cookie?
Begin oktober kondigde Facebook een wijziging aan in de Facebook Pixel. Voor als je niet weet wat dit inhoudt: dit is een klein stukje code die je op je eigen website plaatst om onder andere conversies op je website te relateren aan je advertenties op Facebook en om websitebezoekers een advertentie binnen de Facebook-platformen te tonen.
Wat is er veranderd?
Okee, wat gáát er veranderen?
De Facebook Pixel maakte gebruik van een third party cookie en dit wordt nu (deels) een first party cookie.
En in normale mensentaal?
Waarom deze verandering?
En dan is Facebook dus de pineut?
Omzeilen ze hierdoor dan de regels en ad blockers?
Facebook is dus weer rebels aan het doen?
Wanneer gaat dit live?
Wat moet ik dan veranderen? Krijg ik een andere Facebook Pixel code voor mijn website?
Heb ik ook nog een keuze?
Jazeker. Je kunt er voor kiezen om dit uit te schakelen in je Facebook Business Manager. Je gaat hiervoor naar het onderdeel ‘Events Manager’ en vervolgens naar ‘Pixels’. Hier zie je dat de First-Party Cookie Sharing door Facebook al ingeschakeld is. Je kunt er voor kiezen om dit uit te schakelen door het schuifje aan te klikken. Kies wel het goede schuifje, want het onderste schuifje (‘Opt into early access’) betekent dat je zo enthousiast bent over de verandering dat je direct de first-party cookies wilt aanzetten. Dat mag natuurlijk, wie houdt je tegen?
Wat is je advies?
Mijn advies: de Facebook Pixel wordt niet alleen gebruikt voor irritante retargeting, waar ad blockers zich aan storen en dus proberen tegen te houden. Door het gebruik van de Pixel maak je ook doelgroepen die je kunt uitsluiten van je advertentiecampagnes. Denk aan de kopers van producten of boekers van de vakantie. Die mensen vinden het juist irritant als het product of de reis wordt aangeboden die ze al lang hebben gekocht. De Pixel gebruik je ook om te meten welke advertenties en campagnes verkopen opleveren en wat dus beter werkt. Voor optimalisatie van je campagnes en het uitsluiten van groepen is de Pixel nog steeds handig.
Bij vragen kan je me altijd een berichtje sturen!